SR28 Južným hrebeňom Hnileckých vrchov

Chodníky a cyklotrasy | Webkamery | Výlety do okolia
Klikacia mapa s turistickými chodníkamiDetailná turistická mapa 1:50000

Poloha: Hnilecké vrchy.
    Východiskový bod: Hnilčík, zastávka SAD, parkovisko.
    Cieľový bod: Poráč, zastávka SAD, parkovisko.
    Časový rozvrh: Hnilčík - Seliská 0h 45“ - Závadka 0h 45“ - Smrečina 0h 45“ - Rovná lúka 1h 00“ - Pod Holým vrchom 0h 45“ - Poráč 0h 45“

Spolu: 4 hodiny 45 minút
    Prevýšenie: 250 m
    Mapa: Volovské vrchy - Krompachy, mierka 1 : 50 000 (list 125), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Slovenský raj - Južný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Stredne náročná túra. Namáhavejší je úvodný výstup na hrebeň Hnileckých vrchov z Hnilčíka. Ostatná časť trasy prechádza mierne zvlneným terénom a vedie po lesných cestách a chodníkoch s dobrým značkovaním. Na niektorých úsekoch širokého hrebeňa môže zhoršenie poveternostných podmienok sťažiť orientáciu.

Základná trasa: Príťažlivá túra predstavuje z veľkej časti otvorený lúčnatý hrebeň južnej časti Hnileckých vrchov. Ponúka panoramatické výhľady na členitú krajinu Spiša. Na severozápade vidieť Vysoké Tatry, na severe Levočské vrchy a na juhu hlavný hrebeň Volovských vrchov. V horských obciach Závadka a Poráč možno obdivovať pôvodnú ľudovú architektúru dreveníc.
    Trasa sa začína v obci Hnilčík (650 m). Od rázcestia pri hlavnej ceste vedie po žltej značke (8744) severovýchodným smerom. Prejdeme pár metrov popri ceste a odbočíme doľava a dolu k sútoku potoka Ráztoka a Železného potoka. Pokračujeme po chodníku šikmo hore po svahu doliny Železného potoka. Polootvoreným terénom a neskôr cez les prejdeme na široký polozalesnený hrebeň k rázcestiu Seliská (740 m), kde odbočíme doprava na zelenú značku (5750).
    Pôjdeme pohodlne okrajom lesa, neskôr vystúpime mierne hore a popri elektrickom vedení prejdeme cez lúky Žaloba. Pred nami sa otvoria pekné výhľady na južný Spiš, ktoré nás budú sprevádzať aj na ďalších úsekoch trasy. Prejdeme popri drevenom kríži stojacom na okraji lesa a pokračujeme na dolný koniec obce Závadka (823 m).
    Vyberieme sa doľava (hore obcou) a neskôr po poľnej ceste vystúpime na široký lúčnatý hrebeň. Prejdeme okolo kaplnky. Pohodlný chodník nás privedie cez lúky do zalesnenej časti hrebeňa, k smerovníku Smrečina (840 m).
    Na križovatke ciest odbočíme doľava a pokračujeme po zelenej značke. V ďalšej časti trasy nás čaká stále mierne stúpanie cez les a lúky, až prídeme ku košiaru na hrebeni. Ďalej pôjdeme jeho otvorenou časťou traverzom v severnom svahu. Onedlho sa ocitneme na rázcestí Pod Holým vrchom (900 m).
    Pokračujeme doľava po modrej značke (2827). Zostúpime lesom a poľanou Svinský hŕbok do otvoreného sedla na hlavnú cestu. Ďalej smerujeme doprava popri ceste, z ktorej sa ponúkajú pekné výhľady do okolia Poráčskej doliny. Pohodlnou chôdzou zídeme do obce Poráč (760 m), kde nám dobre padne malé občerstvenie.

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy