SR31 Na Bukovec

Prírodné rezervácie | Mapy | Mapa | Popis | Fotogaléria
Chodníky a cyklotrasy | Webkamery | Výlety do okolia
Klikacia mapa s turistickými chodníkamiDetailná turistická mapa 1:50000

Poloha: Volovské vrchy, južný Spiš.
    Východiskový bod: Švedlár, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Cieľový bod: Poráč, zastávka SAD, parkovisko.
    Časový rozvrh: Švedlár - Sedlo pod Bukovcom 1h 15“ - Bukovec 0h 45“ - Pod Holým vrchom 0h 30“ - Poráč 0h 45“

Spolu: 3 hodiny 15 minút
    Prevýšenie: 645 m
    Mapa: Volovské vrchy - Krompachy, mierka 1 : 50 000 (list 125), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Slovenský raj - Južný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Stredne náročná túra najmä vďaka značnému prevýšeniu na malej vzdialenosti. Vedie po kvalitných cestách a chodníkoch. V otvorenom teréne pri zostupe z Bukovca je zložitejšia orientácia, avšak aj tento úsek je podobne ako celá trasa dobre značkovaný.

Základná trasa: Výlet vedie málo navštevovanou časťou Volovských vrchov, avšak z prírodného hľadiska prechádza atraktívnym a tichým prostredím hlbokých ihličnatých lesov. Zalesnený hrebeň Hnileckých vrchov striedajú otvorené lúčne planiny, ktoré spolu s vrcholom Bukovca poskytujú veľmi pekné výhľady na veľkú časť Spiša.
    Celá trasa je značkovaná modrou turistickou značkou (2827). Začína sa pri železničnej stanici v Švedlári (482 m) a vedie doľava cez obec po hlavnej ceste. Pri obecnom úrade odbočíme doprava.
    Pokračujeme po úzkej asfaltovej ceste severným smerom za obec, kde sa otvárajú výhľady na nezalesnený oblý vrchol Bukovca. Z lúk cesta mierne stúpa popri potoku a prechádza do lesného prostredia. Na konci úzkej asfaltovej cesty sa dostaneme na križovatku. Pokračujeme doprava lesnou cestou mierne hore popri potoku.
    V miestach, kde lesná cesta opúšťa potok, sa začína strmšie stúpanie. Najprv vystúpime lesom, neskôr sa ocitneme na lúke s posedom, kde sa otvára výhľad na hrebeň Hnileckých vrchov. Z lúky trasa smeruje doprava a pokračuje hore lesom. Asi po 500 m z lesnej cesty odbočíme doľava na chodník. Krátkym výšvihom sa dostaneme na hrebeň k rázcestiu Sedlo pod Bukovcom (969 m).
    Pokračujeme doľava strmo hore zalesneným hrebeňom spolu so zelenou značkou (5750). Neskôr sa dostaneme na otvorený a krajinársky priťažlivý lúčny hrebeň, po ktorom prídeme na vrchol Bukovca (1127 m).
    Postupne sa pred nami otvoria výhľady na Švedlár v kľukatej Hnileckej doline a na okolité pohoria. Výhľad z Bukovca je zaslúženou odmenou za namáhavý výstup. Z vrcholu najprv mierne klesneme cez lúku spolu s modrou a so zelenou značkou. Neskôr je klesanie strmšie a vedie cez les.
    Onedlho odbočíme z hrebeňa doprava a dolu. Orientujeme sa podľa značkovania na stĺpoch elektrického vedenia. Pokračujeme šikmo dolu cez lúku k transformačnej stanici, kde prejdeme na lesnú cestu doľava a krátkym traverzom sa dostaneme k rázcestiu Pod Holým vrchom (980 m).
    Opustíme zelenú značku a doprava dolu pokračujeme po modrej značke. Najprv pôjdeme cez les a neskôr cez poľanu Svinský hŕbok na hlavnú cestu spájajúcu Rudňany s Poráčom. Odbočíme doprava a popri ceste sa dostaneme do obce Poráč (760 m) s možnosťou občerstvenia.

Varianty: Trasu si možno predĺžiť, ak od rázcestia Pod Holým vrchom pokračujeme po hrebeni po zelenej značke (5750) do horskej obce Závadka, ktorá má autobusové spojenie s Nálepkovom (spolu: 4h 45“).

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy