SR39 Hrebeňom Levočských planín

Chodníky a cyklotrasy | Webkamery | Výlety do okolia
Klikacia mapa s turistickými chodníkamiDetailná turistická mapa 1:50000

Poloha: Levočské vrchy.
    Východiskový bod: Levoča, zastávka SAD, parkovisko.
    Cieľový bod: Závada, zastávka SAD, parkovisko.
    Časový rozvrh: Levoča - Mariánska hora 0h 45“ - Druhá lúka 0h 15“ - Kúty 0h 15“ - Zimná hôrka 0h 45“ - Uloža 0h 15“ - Krúžok 0h 30“ - Závada 0h 45“

Spolu: 3 hodiny 30 minút
    Prevýšenie: 393 m
    Mapa: Levočské vrchy, mierka 1 : 50 000 (list 114), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Slovenský raj - Južný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Nenáročná túra. Namáhavejší je len výstup na Mariánsku horu. Ostatná časť vedie nenáročným terénom väčšinou po lesných cestách s dobrým značkovaním.

Základná trasa: Túra je pohodlnou prechádzkou časťou vyhliadkového hrebeňa Levočských planín. Vedie cez Mariánsku horu a dve horské obce na rozhraní Levočského úbočia a Olšavickej planiny. Takmer celá trasa ponúka množstvo výhľadov na hornatú krajinu Spiša.
    Postupne sa otvárajú výhľady na dominujúce Vysoké Tatry na západe, do Hornádskej kotliny lemovanej hradbou Volovských vrchov na juhu, na Branisko a Spišský hrad na juhovýchode a na Levočské vrchy na severe. V obciach Uloža a Závada možno obdivovať ľudovú architektúru dreveníc.
    Začneme v Levoči (573 m) pri Košickej bráne, odkiaľ sa vydáme po modrej značke severným smerom.
    Neskôr nás čaká dlhé stúpanie po asfaltovom chodníku vedúcom alejou k rázcestiu Mariánska hora. Pokračujeme krátko strmším svahom a spolu so žltou značkou prídeme ku Kostolu Navštívenia Panny Márie na Mariánskej hore (760 m).
    Využijeme príležitosť na prehliadku jeho interiéru. Z tohto miesta sa zároveň otvára nádherný pohľad na Levoču a jej okolie. Po krátkej zastávke sa vydáme po asfaltovej ceste k rázcestiu Druhá lúka (775 m), kde opustíme žltú značku. Pokračujeme po modro značkovanej asfaltovej ceste a onedlho odbočíme doľava a hore na chodník. Neskôr po lesnej ceste mierne vystúpime do výrazného lúčneho sedla s horárňou - k rázcestiu Kúty (830 m), kde sa napojíme na červenú značku.
    Odbočíme doprava a pokračujeme smerom hore po okraji lúky. Cez les a ďalšie lúky sa dostaneme na vrch Zimná hôrka (952 m). Za stálych výhľadov mierne zostúpime do obce Uloža (884 m).
    Na hlavnej ceste odbočíme doľava a vydáme sa hore obcou. Pri autobusovej zastávke nad obcou zídeme z hlavnej cesty doľava na poľnú cestu. Lesom a cez lúky pretraverzujeme popod hrebeň k rázcestiu Krúžok (966 m).
    Otvorený plochý vrch Krúžok s riedkym lesným porastom tiež poskytuje pekné výhľady. Z najvyššieho bodu trasy pokračujeme žltou značkou po lesnej ceste, ktorá odbočuje mierne na sever. Pohodlne zídeme lúkami a lesom nad obec Závada (820 m). V závere trasy absolvujeme strmší zostup po okraji zjazdovej trate do obce.

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy